torstai 23. marraskuuta 2017

GOLE DELL'ALCANTARA

CIAO vielä viimeisen kerran!

Tänään aiheena on lähellä Taorminaa sijaitseva Gole dell'Alcantaran luonnonpuisto, joka oli mun mielestä yksi meidän reissun parhaista paloista. Vierailtiin puistossa siis ihan itsenäisesti ja retki sujui yllättävän hyvin vaikka paluumatkalla sattui ja tapahtui! :---) Paikallisbussilla pääsee siis aivan puiston pääportin eteen, josta ostetaan liput. Lipun hinta määräytyy sen mukaan, kuinka laajan reitin haluat puistossa kiertää. Me valittiin "kallein" 10 / 7 € lippu, jolla pääsi kävelemään ylhäällä kulkevaa reittiä (jonka varrella oli mm. näköalatasanteita ja joen alkupiste) sekä laskeutumaan hissillä alas rannalle.

Alhaalla rannalla oli ehdottomasti parhaat näkymät itse rotkoon ja siinä virtaavaan turkoosiin veteen. Tuo turkoosin veden ja mustan kallion yhdistelmä on muuten todella upea! Harmi, että kuvat eivät oikein anna paikalle sen ansaitsemaa kunniaa...

Itse joen vesi oli hyytävää mutta Suomen kylmään kesään tottuneena siinä tarkenee kahlata hetken aikaa. (Uimaan en kyllä menisi!) Vaikka kahlaamalla pääseekin hieman syvemmälle rotkoon, ei koko joen pituutta ole mahdollista kulkea, sillä joki syvenee nopeasti sisemmälle mentäessä.

En osaa arvioida, kuinka suosittu tämä puisto on turistien keskuudessa mutta ainakaan meidän kanssa paikalla ei ollut kuin ehkä reilu 30(?) turistia ihastelemassa paikkaa. Suosittelen kuitenkin harkitsemaan puistossa vierailua, jos joskus löydätte itsenne Taorminan läheltä!

Ja lopuksi vielä siihen meidän paluumatkan tarinaan:

Lähdettiin siis puiston pysäkiltä ihan normaalisti paluubussiin muiden turistien kanssa. Bussi oli siis ihan oikea ja lippukin kelpasi. Vähän ajan päästä huomattiin, että ajettiin sen sillan ohitse, josta bussi oli aiemmin meidät tuonut. No ajateltiin, että kyseessä on jokin kiertotie kunnes kuski pysäytti bussin kokonaan ja kaikki käskettiin ulos autosta. Siinä sitten joku yritti selvittää, että meille tulisi hetken päästä uusi bussi, sillä tämä menisikin varikolle. Hetken odottelun jälkeen uusi bussi ilmestyi ja päästiin jatkamaan matkaa.

Arvaatte varmaan, ettei tarina lopu tähän? Jo muutaman pysäkin jälkeen tämän uuden bussin ovi alkoi reistailla – pysähdyttiin jollekin kadulle ja kuski ryhtyi tutkimaan oven mekanismia. Tässä seisottiin 10 minuuttia kunnes lähdettiin liikkeelle ja jälleen käännyttiin jonnekin ihan muualle kuin mistä olimme päivällä tulleet. Hieman kyllä kuumotti, että tullaanko enää koskaan pääsemään takaisin Taorminaan... :---D Lopulta päädyttiin jonnekin tosi hämärän näköiselle alueelle, jossa sijaitsi yhtiön toinen varikko. Yksi korjaajista tuli hetkeksi ihmettelemään sitä hiton ovea mutta eihän siinä ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin bussi numero 3:een kiipeäminen. Onneksi tämä viimeinen bussi kesti ehjänä perille saakka, vaikka oltiinkin sellainen reilu 30 minuuttia myöhässä!