keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

SVEITSI (27.2.–4.3.)

1. PÄIVÄ: Meidän lento Zürichiin lähti aamulla kahdeksan aikoihin ja oltiinkin kentällä joskus kuuden jälkeen. Koska meillä oli mukana pelkästään käsimatkatavarat ja oltiin tehty lähtöselvitys ennakkoon päästiin suoraan turvatarkastukseen. :--) Kentältä ostettiin hieman aamupalaa lennolle ennen kuin suunnattiin lähtöportille. Itse lento sujui todella mukavasti Spotifyihin lataamaani soittolistaa kuunnellessa. Lentokentällä etsittiin ensin junalippujen myyntipiste, josta ostettiin liput Baselin junaan. Junamatka kesti noin 1,5 tuntia ja tultiin Baselin keskustaan rautatieasemalle.

Koska seuraavien päivien ennuste oli hieman epävarma, lähdettiin vielä iltapäivällä kiertämään kaupunkia ja tutustumaan keskustan alueeseen.

2. PÄIVÄ: Tiistai-illaksi meillä oli liput elokuvateatterin Prinsessa Ruusunen baletin live-lähetykseen, joka tuli suorana Lontoon kuninkaallisesta oopperasta. Sääkin oli epävakaa, joten ei haluttu puuhata päivällä mitään kummempaa. Päädyttiin lopulta vierailemaan Luonnonhistoriallisessa museossa, jossa oli esillä muumio-näyttely. Vaikka olenkin aiemmin nähnyt Ötzin, oli kyseinen näyttely muumioituneine eläimineen erittäin mielenkiintoinen!

3. PÄIVÄ:  Keskiviikko oli jälleen kauniimpi päivä, joten otettiin jo aamupäivällä suunnaksi Fondation Beyelerin museo ja sen Claude Monet -näyttely. ♥︎ Oli kuulkaa muuten uskomattoman hieno kokemus! Tuolla oli muuten ensimmäisen kerran toimiva Wi-Fi!! :--D Takaisin tullessa pistäydyttiin taas yhdessä ihanan suloisessa pikku-kahvilassa.

4. PÄIVÄ: Monet-näyttelyn jälkeen äiti halusi vielä tutustua paikalliseen taidemuseoon, jonne suunnistettiin torstaina. Itseäni ei hirvittävästi kiinnostanut alemman kerroksen 1500-luvun maalaukset mutta sen sijaan kiipesin ihmettelemaan ylimmän kerroksen Picasson, Matissen, Giacometin ja monen muun mestarin teoksia. :--)  Museon kiertelyn jälkeen pistäydyttiin kahvilassa ja jatkettiin keskustan kauppojen kiertelyä. Mitään tosin en ostanut, vaikka yksi Zaran sadetakki jäikin mieleen kummittelemaan...

5. PÄIVÄ: Mun lempparipäivä oli taatusti perjantai, sillä lähdettiin hetken mielijohteesta tutustumaan Baselin eläintarhaan! Mieleen tuli heti ihanat muistot Kööpenhaminan matkalta eikä tätä eläintarha ollut yhtään huonompi. Eläintarhassa innostuin todella valokuvaamaan, joten sieltä olisi tulossa ihan oma postauksensa tässä lähiaikoina.

6. PÄIVÄ: Lauantaina koitti sitten paluun aika. Pakkailtiin aamupäivä rauhassa tavaroita ja laitettiin ruokaa ennen lähtöä juna-asemalle. Junalla päästiin taas suoraan Zürichin lentokentälle, joka oli kaikkien pelottelujen jälkeen yllättävän selvä ja helppokulkuinen. Läydettiin heti lähtoselvitysautomaatit sekä turvatarkastus ja ehdittiin tehdä viimeisiä (herkku)ostoksia Tax Free -myymälässä. Lähtöporttikin löytyi vaivatta ja sen vieressä olleesta Starbucksista otettiin vielä kuumat kaakaot. Takaisin lennettiin jälleen airberlinin koneella, tosin sää oli aika tuulinen ja kone heittelehti tavallista enemmän. Helsinkiin päästiin joskus yhdentoista jälkeen.

// Siinä oli kyllä aikamoinen kuva-teksti-pläjäys. Onnittelut niille, jotka pääsivät tekstin loppuun asti! :--D Luvassa olisi vielä lisää kuvia Baselin eläintarhasta, kunhan ehdin käydä kuvat läpi ja muokata niitä hieman.