sunnuntai 13. marraskuuta 2016

5 HYVÄÄ TAPAA, JOTKA KANNATTAVAT

Moi ja ihanaa sunnuntai-iltaa! ♥︎

Lähiaikoina oon innostunut lukemaan yhä enemmän hyvinvointi-blogeja – ai, että sitä inspiraation ja positiivisuuden määrää! Myös täällä omassa blogissani on aika ajoin sivuttu hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä juttuja ja tänään olisi taas yhden sellaisen postauksen paikka. Kaksikymppisenä elämää on oikeastaan aika vähän takana mutta kyllä siinäkin ajassa ehtii oppimaan kaikenlaista. Nyt päätinkin laittaa jakoon viisi oppimaani tapaa, jotka sinunkin kannattaa ottaa osaksi elämääsi!


1. ÄLÄ KÄYTÄ KÄNNYKKÄÄ/TIETOKONETTA ENNEN NUKKUMAAN MENOA

Kännykän, tabletin ja tietokoneen "sininen valo" vaikuttaa häiritsevästi illalla ja vaikeuttaa nukahtamista varsinkin jos tuijotat näyttöä tunnin sisällä ennen nukkumaan menoa. Hyvä tapa olisikin hoitaa mobiililaitteilla työskentely hyvissä ajoin ennen nukkuma-aikaa ja jättää sängyssä somen selailu kokonaan pois. Tämä auttaa sinua nukahtamaan nopeammin, etkä pyöri sängyssä unta vailla.

2. ÄLÄ TORKUTA VAAN NOUSE HETI HERÄTYKSEN SOIDESSA

Käsi ylös, jos olet joskus myöhästynyt koulusta/töistä/bussista torkuttamisen takia? Veikkaan, että aika moni teistäkin sortuu tähän paheeseen. Viisainta olisi asettaa torkku-mahdollisuus kokonaan pois, ettet jää makoilemaan turhaan sänkyyn. Jos kuitenkin herääminen ensimmäiseen herätykseen tuntuu liian karulta kannattaa herätys laittaa soimaan 10-15 minuuttia tavallista aikaisemmin ja toinen (tarvittaessa jopa kolmas!) sitten oikeaan aikaan.


3. MUISTA SYÖDÄ AAMUPALA

Ei turhaan sanota, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Aamupalaan kannattaa oikeasti panostaa - jos aamiaisen valmistaminen aamulla tuntuu vaikealta kokeile laittaa voileivät tai tuorepuuro valmiiksi jo illalla. Jos skippaat aamupalan on esimerkiksi koulussa keskittyminen paljon vaikeampaa, sorrut helpommin napostelemaan herkkuja ennen lounasta ja tunnet itsesi väsyneeksi ja äreäksi.

4. KOSTEUTA IHOASI (VARSINKIN KASVOJA!)

Tällä rutiinilla on kauas kantava vaikutus, sillä on tutkittu, että ihon riittävä kosteuttaminen jo nuorella iällä vähentää huomattavasti ryppyjen ja juonteiden muodostamista. Tiesithän, että iho on ihmisen suurin elin ja sekin kaipaa huoltamista pysyäkseen terveenä. Kasvorasvojen lisäksi kannattaa muistaa myös riittävä veden juonti!



5. PYSÄHDY HETKEKSI KUUNTELEMAAN KEHOASI

Ehkä paras tapa, jonka olen vuosien varrella oppinut on oman kehon kuunteleminen. Kehosi kyllä ilmoittaa, milloin asiat eivät ole kohdallaan, sinun tehtäväsi on vain kuunnella sitä! On ehkä viisasta jättää raskas treeni vetämättä, kun tuntuu, että flunssa on iskemässä. Valita välillä se suklaapatukka kaupan hyllyltä omenan sijaan. Soittaa ystävälle, kun olo on yksinäinen. Rauhoittua ja hengittää syvään, kun stressi on ottamassa vallan. Kuiskata itselleen, että kyllä tästä selvitään.

2 kommenttia:

  1. Oikun ihana postaus! Tällaisista postauksista tykkään :) En ollut myöskään aiemmin lukenut tätä blogia ja sain ehdottomasti uuden blogin blogilistalleni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana juttu, että postaus oli sulle mieleinen! Ja lämpimästi tervetuloa blogin lukijaksi :)

      Poista

Pidäthän kommenttisi asiallisina. ♥