torstai 4. helmikuuta 2016

RUOKAPÄIVÄKIRJA


Olin jo kauemman aikaa pyöritellyt päässäni ajatusta ruokapäiväkirjan pitämisestä ja viimein päätin tarttua toimeen. Samanlaisia postauksia näkyy tavallisesti fitness- ja hyvinvointiblogeissa mutta mikseivät ne sopisi ihan tavalliseen lifestyleblogiin? Viikon aikana pyrin syömään mahdollisimman normaaliin tapaan ja kirjaamaan illalla sitten kaiken ylös. Olen yrittänyt totutella myös säännölliseen ateriarytmiin, mikä olisi tärkeää diabetikoille. Luulen, että juuri tämä säännöllisempi ateriarytmi sekä uusi insuliini ovat vaikuttaneet erittäin positiivisesti oloon ja terveyteeni. En ole nimittäin saanut täällä jylläävää flunssaa! Eli nyt pääsette kurkistamaan mun normaaliin viikkoon syömisen merkeissä. Millainen ruokavalio diabetikolla on? Mitä voin syödä? Entä skippasinko aterioita?

MAANANTAI 25. TAMMIKUUTA

AAMU: 2 ruisleipää, 1 avokado, banaanijogurttia, lasi vettä, teetä

VÄLIPALA: pastaa juustokastikkeessa, iso omena, lasi rasvatonta maitoa

PÄIVÄ: 2 tortillaa (täytteenä jauhelihaa, salaattia, paprikaa, ananasta ja kermaviiliä), 2 lasia vettä,  Pappagallon lakritsijäätelöä
ILTA: paistettu kananmuna (ei kuvassa)1 ruisleipä, meetvurstia,  banaanijogurttia + mustikkamysliä, lasi sokeritonta mehua, teetä

TIISTAI 26. TAMMIKUUTA

AAMU: 2 ruisleipää, 1 avokado, banaanijogurttia, lasi vettä & teetä

VÄLIPALA: jauhelihalasagnettea, 2 lasia vettä, 3 suklaakuorrutettua riisikakkua
PÄIVÄ: täysjyväriisiä, kanan rintafilee, 1 avokado , 2 lasia rasvatonta maitoa

ILTA: 2 ruisleipää, mansikkajogurttia + corn flakes, teetä, lasi vettä

KESKIVIIKKO 27. TAMMIKUUTA

AAMU: mansikka-vaniljasmoothie, kaurapuuroa, lasi vettä, teetä


VÄLIPALA: jauhelihalasagnettea, salaattia, ½ avokado, lasi vettä, 150g mangorahkaa

PÄIVÄ: täysjyväriisiä, kanan rintafilee, appelsiini-porkkanaraastetta, lasi maitoa
ILTA: ruisleipä, ½ avokado, viinirypäleitä, päärynä-kinuskijogurtti, lasi vettä, teetä


TORSTAI 28. TAMMIKUUTA

AAMU: neljän viljan puuroa, mustikkakeittoa, paahtoleipä, lasi sokeritonta mehua

VÄLIPALA: 2 paahtoleipää, pulla, lasi rasvatonta maitoa

PÄIVÄ: kesäkeittoa, kaurareissumies, 3 vohvelia + mansikkahilloa, 2 lasia vettä
ILTA: 2 ruisleipää, 1 avokado, lasi appelsiini-mangokeittoa, iso omena

PERJANTAI 29. TAMMIKUUTA

AAMU: 2 ruisleipää, lasi mansikkakeittoa, lasi vettä

VÄLIPALA: vadelmakaurapuuro, 2 ruisleipää, banaani, lasi sokeritonta mehua
PÄIVÄ: (ABC:n noutopöytä2 palaa leipää, lasi omenamehua, salaattia,  pala vesimelonia, perunamuusia, jauhelihapihvi + kastiketta, mansikkarahka

ILTA: mustikkasmoothie, 5 palaa suklaata, 2 kaurareissumiestä + juustoa, teetä

LAUNTAI 30. TAMMIKUUTA

AAMU: 2 ruisleipää, avokado, keitetty kananmuna, lasi vettä, teetä
VÄLIPALA: luonnonjogurtti + mysli, 1 runebergintorttu, lasi sokeritonta mehua

PÄIVÄ: merimiespihviä (pata), salaattia, 2 lasia rasvatonta maitoa, marjakiisseliä

ILTA: neljän viljan puuroa, kourallinen cashewpähkinöitä, lasi sokeritonta mehua, teetä

SUNNUNTAI 31. TAMMIKUUTA

AAMU: 1 avokado, banaanijogurttia, Frosties-muroja, teetä, lasi sokeritonta mehua

VÄLIPALA: 1 banaani, 2 paahtoleipää + edam, lasi rasvatonta maitoa, 3 suklaa palaa

HERKUTTELU: 200g irtokarkkeja

PÄIVÄ: tummaa spagettia, bolognesekastiketta, salaattia, 2 lasia rasvatonta maitoa

ILTA: 2 ruisleipää, 1 avokado, muumiteetä!

MITÄ VIIKOSTA JÄI KÄTEEN?

Kuten varmaan huomasitte - on mun ruokavalio täysin normaali eli diabetikon ei tarvitse noudattaa mitään erikoisruokavaliota. Tykkäsin todella paljon tästä ruokapäiväkirjasta ja se kertoi paljon mun ruokailutottumuksista. Meillä on harvemmin lämmintä lounasta kotona ja huomasin energiatason olevan korkeammalla juuri niinä päivinä, jolloin söin kunnon lounaan. Kalaa ei syöty tällä viikolla suositeltua kahta annosta - mikä johtui osittain siitä, että ollaan kaksistaan äidin kanssa ja ruokaa jää usein toisellekin päivälle.  Muuten kyllä kalaa, etenkin lohta, kuluu reilusti meidän perheessä. :--) Oon myös yrittänyt lisätä kasviksia aterioihin - lemppareita varsinkin avokadot sekä hedelmät!  Avokadojen sesonkiaika on nyt keskitalvella, joten niitä syön melkein päivittäin! ;--) Ja onhan niissä paljon pehmeitä rasvoja, jotka auttavat laskemaan kolesterolia. Uskon myös, että vaalean viljan ja maidon vähentäminen on näkynyt energisyydessä sekä litteämmässä vatsassa. Hyvällä mallilla siis mennään kohti parempaa oloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pidäthän kommenttisi asiallisina. ♥