lauantai 12. syyskuuta 2015

PALMA DE MALLORCA II

DAY 5: Edellisen ohjelmantäyteisen päivän jälkeen vietettiin jälleen yksi hieman rauhallisempi päivä. Toki helteen turvottamilla jaloillanikin oli osansa tähän allastäyteiseen päivään. Iltapäivällä raahauduimme vielä Almudainan palatsiin, joka oli torstaina ilmainen kaikille EUn kansalaisille. Tarkoituksena oli jatkaa matkaa vielä arabialaisille kylpylöille mutta lämmön noustessa ja auringon paahtaessa luovutimme ja palasimme takaisin hotellille pieniä katuja kierrellen. Maistoinpa matkan ensimmäisen jäätelönkin, joka ei ollut ihan niin hyvää kuin italialainen gelato mutta melko lähellä kuitenkin... ;-)

DAY 6: Torstaiaamuna heräsimme jo hyvissä ajoin aamiaiselle, jotta ehdimme retkibussiin, joka nouti meidät hotellilta. Kyseessä oli kansainvälinen retki ja opastus tuli niin englanniksi, espanjaksi, italiaksi kuin ranskaksikin. :-) Ensimmäisenä ajoimme Incan kaupunkiin, jossa pysähdyimme nahkamyymälässä. Tämän jälkeen jatkoimme vuoriston yli serpentiiniteitä kohti Sa Calabran rannikkokaupunkia. Paikan päällä meillä oli vapaa-aikaa ja ehdin pulahtaa tuohon kirkkaan turkoosiin veteen! Sieltä matka jatkui veneellä Port de Sollerin satamakaupunkiin, jossa nousimme vanhaan raitiovaunuun. Raitiovaunu kuljetti meidät Sollerin kaupungin juna-asemalle, josta astuimme vanhaan puiseen junaan, joka kiidätti meidät vuoriston läpi takaisin Palmaan. Retki oli mahtava ja näytti Mallorcan erilaisia maisemia! Suosittelen ehdottomasti!

Sa Calabra
 Port de Sollerin satama-alue
 Sollerin vanha ja nostalginen raitiovaunu

DAY 7: Perjantaina, viimeisenä lomapäivänämme lähdimme etsimään Palman keskustassa kasvavaa kuuluisaa oliivipuuta, jonka epäillään olevan jopa 1000 vuotta vanha. Ja olihan se aika komea näky! Puu on noin kuusi metriä korkea ja sen ympärysmitta lähentelee seitsemää metriä (jos oikein muistan!) Oliivipuu sijaitsee Placa de Cort -aukiolla, josta jatkoimme matkaa Placa Majorilla pidettäville käsityöläismarkkinoille. Markkinoilta palasimme takaisin rantaan aikomuksenamme tutustua La Seun katedraaliin. Katedraali ei ollut yhtä loistelias sisältä kuin ulkoa mutta valon taittuessa upeasti ruusuikkunoiden läpi näky oli kyllä ihmeellinen! Illalla uskaltauduin kokeilemaan ensimmäistä Espanjaista paellaani ja tykkäsin todella paljon. Pakkasimme vielä matkalaukut aamua varten ennen kuin vetäydyimme nukkumaan.

DAY 8: Bussi haki meidät lentokentälle varttia vaille kymmenen ja Check-In sekä turvatarkastus sujuivat yllättävän nopeasti. Ehdimme kierrellä vielä muutamat kaupat ennen lennon lähtöä. Helsinkiin saavuimme vartin etuajassa (joskus näinkin päin!!) Ja saatuamme laukkumme lähdimme etsimään autoamme lrntoparkista. Neljän tunnin ajomatka kotiin otti aika koville mutta oli ihanaa päästä omaan sänkyyn ja saada rakas kissa viereen nukkumaan.