torstai 4. joulukuuta 2014

Joulukalenteri: 4. luukku


Varsinkin näin joulun saapuessa kannattaa muistaa välillä pysähtyä hetkeksi ja rentoutua kaiken kiireen ja stressin keskellä. Varsinkin kouluissa joululomaa edeltävät viikot tuntuvat olevan täynnä tekemistä: on normaalit läksyt, esitelmiä, tutkielmia, kokeita ja sanakokeita. Kavereitakin pitäisi ehtiä nähdä, siivota kotona ja käydä harrastuksissa. Tässä siis ihan muutama nopea rentoutumisharjoitus, joita voit toteuttaa vaikka keskellä päivää, jos löydät muutaman minuutin aikaa. (välitunti, ruokatunti)
Lyhytkin rentoutumishetki virkistää ja auttaa parantamaan keskittymiskykyä!

 1) Aloita päivä rauhallisella hengitysharjoittelulla. Jää sänkyyn herätyskellon soitua ja laita kahden minuutin torkku päälle. Sulje silmäsi ja hengitä muutaman kerran syvään. Keskity seuraamaan hengitystä. Nouse rauhallisesti ylös ja aloita aamutoimet. (Varoitus: jos nukkumaan meno on venynyt pitkään, saatat nukahtaa harjoituksen aikana!)

2) Etsi mukava ja hiljainen paikka ja laita mieleisesi kappale soimaan (mieluiten rauhallinen). Sulje silmäsi ja keskity ajattelemaan jotain paikkaa/henkilöä/asiaa, josta tulet hyvälle tuulelle. Yritä elävöittää mielikuvasi mahdollisimman eläväksi. Muistele esim. Miltä ensimmäinen suudelmasi tuntui? Millainen hymy isoäidilläsi on? 
 
3) Tämän harjoituksen ehdit tehdä vaikka bussimatkalla kouluun tai töihin. Ota mukava asento istuimellasi ja sulje silmäsi. Tyhjennä mielesi ajatuksista ja päivän asioista. Keskity yksinkertaisesti kuuntelemaan kehoasi - aloita varpaista ja etene kohti päätä. Tuntuuko joku lihas kireältä? Särkeekö jotain paikkaa? Istutko ryhdikkäästi? Lopuksi yritä rentouttaa koko keho hetkeksi.


Oikein rentoutunutta loppuviikkoa kaikille, toivottavasti saitte tästä jotain apua stressiin! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pidäthän kommenttisi asiallisina. ♥