maanantai 20. lokakuuta 2014

Creeta 12. - 19.10. (part 1)

SUNNUNTAI
Lentomme lähti aamu kuuden aikoihin Helsinki-Vantaan lentokentältä, joten mun piti herätä jo kolmen aikoihin, jotta ehdin bussilla ajoissa kentälle. Ihme kyllä olin yllättävän virkeä ja matka sekä lento sujuivat mukavasti. Perillä siirryttiin busseihin, jotka vei meidät hotelleille. Oli kiva yllätys, että meidän huone oli jo valmiina, kun saavuttiin eli päästiin heti hetkeksi pitkälleen ja purkamaan laukkuja. Meidän hotelli (Kriti) sijaitsi Hanian keskustassa, joten lähdettiin aika pian tutkimaan vanhaa kaupunkia ja etsimään ruokapaikkaa. Eka päivä kulutettiin siis kaupunkiin ja hotelliin tutustuessa.
MAANANTAI
Seuraavana päivänä varattiin keskiviikoksi retki Iraklioniin ja Knossoksen kaivauksille, tutkittiin keskustan vanhan kauppahallin tarjontaa, käytiin uimassa hotellin altaassa (vesi oli kyllä aika viileää!) ja käveltiin vanhassa satamassa. Löydettiin tiemme myös ostoskadulle, jossa käytiin esim. Pull and Bearin, Tally Weijlin sekä Bershkan liikkeissä. Lounaalla käytiin pienessä paikallisessa tavernassa, josta tulikin meidän "kantapaikka". Kuvassakin näkyvä avokadosalaatti oli tajuttoman hyvää - täytyy koittaa joskus tehdä itsekin tuota! :)
TIISTAI
Tiistaina käveltiin lisää keskustassa ja kiivettiin sellaiselle kukkulalla, josta näki hyvin koko kaupungin. Vierailtiin myös Hanian arkeologisessa museossa, joka kieltämättä paljastui paljon mielenkiintoisemmaksi kuin olin kuvitellutkaan. Erilaiset säilyneet saviesineet olivat todella taidokkaasti tehtyjä ja varsinkin nuo "uhrihärät" kiinnittivät mun huomion. Illalla käveltiin vielä toisella puolella vanhaa satamaa ja päädyin ottamaan kuvia mereen heijastuvista kaupungin valoista.
KESKIVIIKKO
Aamulla oli aikainen herätys, sillä retkibussi lähti jo puoli yhdeksän aikoihin kauppahallin edestä. Iraklioniin oli noin kahden tunnin ajomatka, jonka aikana ehti ottaa vielä pienet torkut. Perillä tutustuimme uusittuun arkeologiseen museoon, jonka kokoelmasta löytyi kuuluisa Festoksen kiekko, mehiläisriipus sekä kuningas Minoksen sormus. Varsinkin Knossoksen palatsin raunioista löydetyt freskot olivat upeita! Lounaan jälkeen lähdimme kohti Knossoksen kaivauksia. Onneksi kierros ei ollut kamalan pitkä, sillä aurinko paistoi suoraan alueelle, eikä meillä ollut kuin pullollinen vettä mukana. Illalla löysimme ihanan italialaista jäätelöä myyvän kioskin, jossa kävimme useaan otteesen loman aikana.

1. Hania on kyllä kiva paikka. Varsinkin venetsialainen "hevosenkenkä"satama on ihana paikka kävellä. :-)

1. Niin oli! Juuri sopivan kokoinen kaupunki, että siihen ehti tutustua viikossa. (: